Bundel 134 en 135 zijn uit! Artikelen & onderzoek m.b.t. kinderhandschrift

Bundels van Dick Schermer
Sinds december 2005 zet Dick Schermer zich in voor de ontsluiting van literatuur over kinderhandschrift en schrijven die moeilijk toegankelijk is voor het grote publiek. Deels omdat de bronnen zelf moeilijk toegankelijk zijn doordat ze vaak in kleine oplagen voor een gespecialiseerd publiek zijn verschenen, deels doordat ze vaak alleen maar in druk en niet digitaal zijn verschenen. Bijna altijd zijn het publicaties die in het Engelse of Duitse taalgebied zijn verschenen.  Dick heeft vele hiervan vertaald en soms ook samengevat in het Nederlands. Het resultaat is een reeks bundels met steeds een aantal artikelen. Nu, april 2024, zijn er 135 bundels verschenen. Raadpleeg desgewenst de overzichten van resp. artikelen, auteurs en trefwoorden van alle bundels via 'Ons aanbod' bij Kwartaal-info.

Bundel aanschaffen?
Wie een bundel wil aanschaffen kan contact opnemen met Dick Schermer (dick.schermer@upcmail.nl). De bundels kosten € 3,50 per stuk. De bundels worden digitaal geleverd verzonden.

Inhoud Bundel 134:

  1. Kletsschrift: Praten met de leerkracht, Manon Megens, 2019 (2 p.)
  2. Handschrift als cultureel erfgoed, Huber & Lerner (2019), en ChatGPT (2024) (2 p.)
  3. Leer kinderen zelf te verwoorden hoe het beter moet, Fred Kwast, 1999 (1 p.)
  4. De uitdaging van schrijven verminderen, Children’s Hospital of Philadelphia, 2013 (3 p.)
  5. Cursief is cool en een wedstrijd om het te bewijzen, Sheila Lowe, 2024 (3 p.)
  6. Waarom neemt het schrijven met de hand af? ChatGPT-vraag, 2024 (1 p.)
  7. Waarom schrijven met de hand goed is, Anne van Gastel-Firet, 2019 (2 p.)
  8. Waarom kinderen meer handmatig moeten schrijven: “Handschrift bepaalt alles!” Babette Bouwman, 2024 (4 p.)
  9. Waarom met de hand schrijven nog steeds de beste manier is om informatie vast te houden, Stackoverflow, 2022 (3 p.)
  10. Platform Hanschriftontwikkeling wil dat kinderen blijven schrijven: “Het stimuleert en ontwikkelt je hersenen”, Hans Keesmaat, 2024 (2 p.)
  11. Week van het Handschrift, ChatGPT, 2024 (1 p.)
  12. Gemeden in het computertijdperk, maakt cursief een comeback in “Californië, Daniel Trotta, 2024 (2 p.)
  13. Je onthoudt informatie écht beter als je met de hand schrijft, Myrte Nowee, 2024 (2 p.)
  14. De vele voordelen van schrijven met de hand, Melissa Breyer, 2023 (3 p.)
  15. Schrijven met de hand kan de hersenverbindingen meer vergroten dan typen op een toetsenbord, EurekAlert, 2024 (2 p.)
  16. Schrijfproblemen en hoe kinderen efficiënter leren schrijven, Barbara Zimmermann, 2016 (3 p.)
  17. Schrijfmateriaal, Birgit Stidl, 2012 (2 p.)
  18. Cursief herleeft in de VS en Canada, Edda Manley, 2024 (1 p.)
  19. De bewegingsanalyse – Labans bewegingsanalyse, Birgit Stidl, 2012 (3 p.)
  20. De schrijfhandeling, Birgit Stidl. 2012 (3 p.)
  21. De teloorgang van het handschrift, Lhendup G. Bhutia, 2022 (5 p.)
  22. Handschrift – een vergeten taalvaardigheid, Jane Medwell & David Wray, 2008 (3 p.)
  23. Schrijven, niet typen, leidt tot wijdverbreide hersenverbindingen: een EEG-onderzoek met hoge dichtheid met implicaties voor het klaslokaal, Ruud van der Weel & Audrey van der Meer, 2024 (4 p.)
  24. De voordelen van schrijven op papier, Aimée Kniese, 2021 (2 p.)
  25. Waarom met de hand schrijven nog steeds de beste manier is om informatie vast te houden,

Bundel 135

  1. De wetenschap bepaalt: Hoe leer je beter, als je met de hand schrijft of op de computer? Simon Clemmensen, 2024 (2 p.)
  2. Invloed van schrijfvaardigheid tijdens spelling in het basis- en voortgezet onderwijs, Christel Ildei c.s., 2013 (3 p.)
  3. Problemen bij handschriftonderwijs (1), Steve Graham, 1992 (1 p.)
  4. De voordelen van schrijven versus typen, National Pen, 2016 (3 p.)
  5. Vera is 8 jaar jong, Greetje Arends, 2024 (3 p.)
  6. Wat kenmerkt schrijfritme eigenlijk? ChatGPT-vraag, 2024 (1 p.)
  7. Is handschrift niet zwaar achterhaald? ChatGPT-vraag, 2024 (1 p.)
  8. De evaluatie van kinderhandschrift, M.H. Tseng & A. Cermak, 1991 (2 p.)
  9. Schrijven en kinderontwikkeling, ChatGPT-vraag d.d. 29 feb. 2024 (1 p.)
  10. Ontwikkeling van schrijfvaardigheid bij kinderen, Heather Greutman, 2022 (1 p.)
  11. Is er een spanningsveld tussen handschrijven en digitalisering? ChatGPT, 2024 (1 p.)
  12. Wat is het effect van digitalisering op de fijne motoriek van handschrift? Loes Luyckx c.s., 2016 (3 p.)
  13. Problemen bij handschriftonderwijs (2), Steve Graham, 1992 (1 p.)
  14. Huidige staat van het handschrift, ChatGPT-vraag, 2024 (1 p.)
  15. Hoe het handschrift zijn persoonlijkheid verloor, Rachel Gutman-Wei, 2023 (4 p.)
  16. De meerwaarde van schrijven met de hand, ofwel het handschrift, Dick Schermer, 2024 (3 p.)
  17. Waarom is handschrijven zo belangrijk voor je kind? Olivia, 2024 (2 p.)
  18. Handschrijven vergroot de connectiviteit en het leren van de hersenen, Neuroscience, 2024 (1 p.)
  19. Waarom blijft handschrift onmisbaar? Waarom is handschrift ten dode opgeschreven? ChatGPT-vraag, 2024 (2 p)
  20. Wie schrijft, die blijft, Annelies van der Lee & Judith Stoep, 2022 (3 p.)
  21. Handschriftontwikkeling, Kennisgroep Speciaal, z.j. (2 p.)
  22. Handschriftproblemen, Kennisgroep Speciaal, z.j. (2 p.)
  23. Afscheid van het handschrift? Het verdwijnen van cultureel gereedschap, Dagmar Woyde-Koehler, 2020 (3 p.)
  24. Handschrift toont onverwachte voordelen ten opzichte van typen, Denis Storey, 2024 (2 p.)
  25. Meekijken met beginnende schrijvers. Enkele voorbeelden uit een groep 3, Aartje Schoemaker, 2024 (2 p.)
  26. Hoe je het handschrift kunt verbeteren, 10 effectieve tips voor ouders, SplashLearn, 2024 (6 p.)