Bundel 138 is uit! Artikelen en onderzoek m.b.t. kinderhandschrift
Bundels van Dick Schermer
Sinds december 2005 zet Dick Schermer zich in voor de ontsluiting van literatuur over kinderhandschrift en schrijven die moeilijk toegankelijk is voor het grote publiek. Deels omdat de bronnen zelf moeilijk toegankelijk zijn doordat ze vaak in kleine oplagen voor een gespecialiseerd publiek zijn verschenen, deels doordat ze vaak alleen maar in druk en niet digitaal zijn verschenen. Bijna altijd zijn het publicaties die in het Engelse of Duitse taalgebied zijn verschenen. Dick heeft vele hiervan vertaald en soms ook samengevat in het Nederlands. Het resultaat is een reeks bundels met steeds een aantal artikelen. Nu, oktober 2024, zijn er 138 bundels verschenen. Raadpleeg desgewenst de overzichten van resp. artikelen, auteurs en trefwoorden van alle bundels via 'Ons aanbod' bij Kwartaal-info.
Bundel aanschaffen?
Wie een bundel wil aanschaffen kan contact opnemen met Dick Schermer (dick.schermer@upcmail.nl). De bundels kosten € 3,50 per stuk. De bundels worden digitaal geleverd verzonden.
Inhoud Bundel 138:
- Echt schrijven? Zoë Tummillo, 2024 (2 p.)
- ‘Cruciaal voor het geheugen’: waarom feiten blijven hangen als je ze opschrijft, Angus Holland, 2024 (9 p.)
- Optimistisch over voortbestaan van handschrift, Edda Manley, 2024 (2 p.)
- Gereedschapskist voor geletterdheid, Victoria Department of Education, 2023 (5 p.)
- Onderwijs en handschriftverbetering voor kinderen in het digitale tijdperk: problemen en uitdagingen, Nathalie Bonneton-Botté, e.a., 2023, ( 6 p.)
- Waarom leren we kinderen nog schrijven? Rolf Groep/Malmberg, 2024 (3 p.)
- Onderzoekers van de Universiteit van Iowa hopen op winst uit cursieve staatsnormen, Vanessa Miller, 2024 (4 p.)
- Student maakt een AI-machine om zijn huiswerk met de hand te schrijven, The Economic Times, 2024 (2 p.)
- Handschriftprestaties bij basisschoolkinderen – visie van leraar en therapeut, Syamala Buragada, 2018 (3 p.)
- Kunstmatige intelligentie zet getypte tekst om in handschrift, Krijn Soeteman, 2016 (1 p.)
- Handschriftstatus onder Iraanse basisschoolleerlingen: een cross-sectioneel onderzoek, Akram Azad, 2021 (5 p.)
- Frequentie en patroon bij schrijfproblemen onder schoolgaande kinderen, Kiran Sharma & Kaaynat Khan, 2020 (5 p.)
- Beoordeling van de effectiviteit van handschriftinterventies bij basisschoolkinderen: een gecontroleerd onderzoek met twee groepen, Tsu-Hsin Howe c.s., 2013 (3 p.)
- Het gebruik van schrijfregels in de eerste klas om kinderen te helpen herkennen die risico lopen op schrijfproblemen, Puspa Inayat Khalid, c.s., 2010 (4 p.)
- Kinderen als informanten van handschriftprestaties (zelfrapportage en waargenomen zelfeffectiviteit, Hassan Izzeddin Sarsak, 2018 (2 p.)
- Stress en burn-out – een schrijfteken des tijds? Dick Schermer, 2004 (6 p.)