Bundel 139 is uit! Artikelen en onderzoek m.b.t. kinderhandschrift
Bundels van Dick Schermer
Sinds december 2005 zet Dick Schermer zich in voor de ontsluiting van literatuur over kinderhandschrift en schrijven die moeilijk toegankelijk is voor het grote publiek. Deels omdat de bronnen zelf moeilijk toegankelijk zijn doordat ze vaak in kleine oplagen voor een gespecialiseerd publiek zijn verschenen, deels doordat ze vaak alleen maar in druk en niet digitaal zijn verschenen. Bijna altijd zijn het publicaties die in het Engelse of Duitse taalgebied zijn verschenen. Dick heeft vele hiervan vertaald en soms ook samengevat in het Nederlands. Het resultaat is een reeks bundels met steeds een aantal artikelen. Nu, december 2024, zijn er 139 bundels verschenen. Raadpleeg desgewenst de overzichten van resp. artikelen, auteurs en trefwoorden van alle bundels via 'Ons aanbod' bij Kwartaal-info.
Bundel aanschaffen?
Wie een bundel wil aanschaffen kan contact opnemen met Dick Schermer (dick.schermer@upcmail.nl). De bundels kosten € 3,50 per stuk. De bundels worden digitaal geleverd verzonden.
Inhoud Bundel 139:
1. 5 Redenen waarom kinderen nog steeds moeten leren schrijven (nee, AI heeft het niet overbodig gemaakt), Laura Hood, 2023 (3 p.)
2. Denk je dat technologie het schrijven heeft gedood? Slordig handschrift was eeuwen vóór de smartphone al een probleem, The Conversation, 2024 (4 p.)
3. Is de keuze voor handschrift nog springlevend? Cristina d’Agostino, 2012 (3 p.)
4. Waarom handschrift nog steeds belangrijk is digitale tijdperk? David Cole, 2024 (3 p.)
5. Wat moeten we beoordelen bij schrijfbeginners? Dr. Jane Medwell, 2008 (2 p.)
6. Een onderzoek naar problemen van slecht handschrift op basisschoolniveau en oplossingen daarvoor, Saroj Sobti, Rajni Dewan & Baljit Singh, 2013 (2 p.)
7. Een beeld van de richtlijn voor handschriftinterventie voor kinderen met schrijfproblemen in Maleisië, Mahfuzah Zainol, Masne Kadar, Nor Afifi Razaob, Farahiyah Wan Yunus, 2022 (3 p.)
8. Psychologische functies in handschrift, Victor Clark, Vanguard, April-June 2024 (2 p.)
9. Handschriften steeds vaker onleesbaar, Daniëlla van ’t Erve, 2023 (3 p.)
10. Gouverneur Stitt tekent een wet die scholen in Oklahoma verplicht om cursief handschrift te onderwijzen, Hicham Raache, 2024 (2 p.)
11. Leren lezen zonder methode? Leren lezen door schrijven? Marion Bornschein, 1997 (2 p.)
12. Handschrift, een grafo-motorische-cognitieve-sociaal-emotionele vaardigheid! Marjon van Sambeek, Hans Stroes & Sabrine van Everdingen, 2024 (3 p.)
13. Heeft schrijfonderwijs een plaats in de onderwijsdag? De relatie tussen handschriftkwaliteit en schoolsucces, Hope McCarroll & Tina Fletcher, 2017 (2 p.)
14. Relatie tussen product- en proceskenmerken van schrijfvaardigheden van kinderen in de tweede klas van de basisschool, Hans-Leo Teulings, c.s., 2023 (3 p.)
15. Kijkwijzer/observatie, schrijfles door de leerkracht, Else Kooijman, Madeleine van Mierlo & Chiel Natzijl, 2011 (3 p.)
16. Stappenplan om tot een keuze van een (andere) schrijfmethode voor de basisschool te komen, Platform Handschriftontwikkeling, 2024 (1 p.)
17. Het “handschrift” – Krabbels verraden beroemdheden en onbekenden, Dr. Siegfried Heldwein, 1951(2 p.)
18. Schrijven met de hand: Een kwestie van doen, Muwafaq Al-Ghabra, 2015 (4 p.)
19. Heeft mediteren invloed op het handschrift? Dick Schermer, 2009 (7 p.)
20. Schriftafdrukken van de geest: Decoderen van persoonlijkheidskenmerken en hand schriften, Mahesh Ramanina Gowda, c.s., 2015 (3 p.)